Według szacunków na polskiej wsi funkcjonuje blisko 10 tys. obiektów agroturystycznych.

Obok kwater agroturystycznych powstają „profesjonalne” obiekty noclegowe, takie jak hotele, motele, zajazdy, Ośrodki SPA. Obiekty te bardzo często przeznaczają duże środki na reklamę swojej oferty w internecie – są w mediach społecznościowych, mają kontakt z internautami i w ten sposób pozyskują nowych turystów. Tym samym gospodarstwa agroturystyczne w chwili obecnej nie konkurują jedynie między sobą, lecz muszą wygrać wyścig o turystę z innymi obiektami. Bardzo ważnym elementem oferty jest jakość usług „podstawowych” – noclegowych, sanitarnych, żywieniowych. Niemniej jednak czynnikiem przesądzającym o wyborze przez turystę kwater agroturystycznych jest propozycja usług oddających specyfikę wypoczynku na polskiej wsi. Cisza, spokój, przestrzeń, bezpieczeństwo sanitarne, lokalna kuchnia, folklor, tradycja gospodarstw wiejskich, skierowanie swojej oferty do konkretnej grupy odbiorców, np. osób z niepełnosprawnością, wędkarzy, grzybiarzy, rodzin z dziećmi to niewątpliwe atuty polskiej agroturystyki. W dobie konkurencji, od pomysłowości kwaterodawców zależy, czy ich obiekt stanie się celem turystycznych wojaży. Pomysłowość w przygotowaniu oferty jest obecnie kluczem do sukcesu!

W związku z powyższym zapraszamy wszystkich właścicieli kwater agroturystycznych z terenu całej Polski do udziału w plebiscycie pn. „Kwatera z pomysłem”. Celem akcji jest eksponowanie unikalności oraz różnorodności turystycznej oferty proponującej niecodzienną atmosferę i autentyczność polskiej wsi.

Organizatorem plebiscytu jest Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „GG w ramach kampanii
„Odpoczywaj na wsi” realizowanej na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.