Bon Turystyczny w pytaniach Prezentujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przedsiębiorców odnośnie POLSKIEGO BONU TURYSTYCZNEGO.
Poniższe odpowiedzi są dopełnieniem informacji na stronie: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/polski-bon-turystyczny/2619185
1. Czy konieczna jest rejestracja podmiotu?
Tak, rejestracja jest konieczna. Należy zarejestrować przedsiębiorstwo turystyczne lub organizację pożytku publicznego na PUE ZUS, to znaczy złożyć „Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny” (PBT).
Należy prowadzić działalność polegającą na świadczeniu usług hotelarskich lub imprez turystycznych, czyli trzeba:
-
posiadać wpis do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
posiadać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
-
posiadać wpis do ewidencji:
-
obiektów hotelarskich prowadzonej przez marszałka województwa,
-
pól biwakowych prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
-
ewidencji innych obiektów hotelarskich prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
-
rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych.
-
2. Jakie informacje powinien podać właściciel kwatery agroturystycznej przy rejestracji?
Właściciel kwatery agroturystycznej, rolnik posiadający status ubezpieczonego w KRUS, NIE OPODATKOWANY, posiadający wpis do ewidencji innych obiektów hotelarskich, musi wybrać odpowiednią rubrykę przy rejestracji na PUE ZUS. Dodatkowo, przy składaniu oświadczenia należy podać: PESEL, imię i nazwisko właściciela, a także nazwę agroturystyki, jeśli taka istnieje.
3. Czy bony będą w Banku wymieniane na równowartość w złotych?
Bon nie może być wymieniony w banku na równowartość pieniężną. Działa on jak karta płatnicza (obsługa bezgotówkowa) i jest przypisany do konkretnej osoby.. W związku z tym, działania księgowe (ewidencje) należy prowadzić jak dotychczas.
4. Jak będzie wyglądało udzielanie bonu?
Aby turysta mógł skorzystać z bonu, musi mieć swój profil na PUE ZUS. Na swoim profilu, w zakładce „Ogólny”, osoba uprawniona znajdzie zakładkę „Polski Bon Turystyczny”. Bon należy aktywować, wybierając zakładkę „Mój bon” i klikając przycisk „Aktywuj bon”. Przy aktywacji należy uzupełnić swój aktualny e-mail oraz numer telefonu komórkowego.
5. Jak sprawdzić, czy bon jest prawdziwy i czy rodzinie przysługuje?
Recepcjonista przyjmie płatność bonem za pomocą aplikacji. Klient poda kod obsługi płatności, który otrzymał e-mailem, a następnie kod potwierdzający płatność, który dostanie SMS-em w momencie transakcji.
6. Czy rodzice mogą płacić za swój pobyt bonem dziecka, które ma pobyt bezpłatny?
Tak, rodzice mogą płacić za pobyt bonem dziecka, o ile dziecko uczestniczy w danej usłudze hotelarskiej lub imprezie turystycznej, nawet jeśli ze względu na wiek dziecka nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
7. Czy gospodarstwa agroturystyczne muszą prowadzić działalność gospodarczą, aby skorzystać z Bonu Turystycznego?
Gospodarstwo agroturystyczne nie musi prowadzić działalności gospodarczej, ale musi posiadać wpis do ewidencji innych obiektów hotelarskich prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
8. Czy konieczny jest terminal płatniczy do realizacji Bonu?
Nie, terminal płatniczy nie jest wymagany. Płatności za pomocą bonu odbywają się bezgotówkowo, za pomocą aplikacji.
9. Czy bon może zostać wykorzystany na wakacyjne zajęcia terapeutyczne dla dzieci?
Tak, pod warunkiem że będą one częścią jednej imprezy turystycznej. Same zajęcia nie będą objęte bonem.
10. Jak rozliczać pobyt w hotelu za pomocą bonu?
Właściciele obiektów hotelarskich wystawiają rachunki lub faktury na klienta. Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym nie wymaga szczególnej adnotacji na rachunku o dziecku.
11. Jak sprawdzić stan środków na Bonie?
Jeżeli środki bonu są mniejsze niż zadeklarowane przez klienta (np. już wcześniej zostały częściowo wykorzystane), turysta otrzyma powiadomienie SMS o anulowaniu transakcji oraz stanie salda bonu.
12. Kiedy będzie wypłacona należność za zrealizowane bony?
ZUS przekaże należność za zrealizowane bony na numer rachunku bankowego podany przy rejestracji podmiotu turystycznego w formularzu „Oświadczenia przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny” (nie ma znaczenia, gdzie podmiot jest ubezpieczony).
13. Jakich informacji wymaga się przy rejestracji kwatery/agroturystyki na PUE ZUS?
Właściciel agroturystyki lub kwatery musi posiadać profil na PUE ZUS i wskazać niezbędne dane, takie jak PESEL, nazwisko, nazwę agroturystyki (jeśli jest), a także potwierdzenie posiadania wpisu do ewidencji innych obiektów hotelarskich.
14. Co zrobić, jeśli ktoś nie ma dostępu do Internetu?
Niestety, bon turystyczny wymaga dostępu do Internetu, ponieważ aplikacja do przyjmowania płatności działa online. Aby założyć konto na PUE ZUS, można udać się do najbliższego oddziału ZUS lub skontaktować się z infolinią pod numerem 22 11 22 111.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]